Rozviň svoj talent

Talent je vrodený potenciál, ktorý v sebe máš. Musíš ho objaviť a následne trénovať v praxi, aby sa pretavil v silnú stránku a zlepšil Tvoj život.

Talenty sú naše vrodené nástroje…

…ktoré potrebujeme najprv spoznať, uvedomiť si ich a následne v praxi rozvíjať tak, aby sa pretavili v silné stránky a pomohli nám k úspešnejšiemu a šťastnejšiemu životu.

Psychológia, školstvo, rodičovská výchova a trh práce sa žiaľ dlhú históriu sústredila na „opravu“ toho, v čom ľudia zlyhávajú. Dr. Clifton je „otcom“ pozitívnej psychológie, pretože ako prvý začal skúmať, v čom sú ľudia dobrí a ako môžu svoju silu rozvíjať tak, aby dosahovali šťastie a úspech v živote. Počas 50 rokov vedci skúmali 2 milióny úspešných ľudí v rôznych oblastiach ľudskej činnosti: manažéri, podnikatelia, umelci, učitelia, robotníci, politici, športovci… až definovali 34 talentov, vďaka ktorým uspeli.

Rozdelili ich do 4 oblastí:

1. realizačná – pracovitý, zorganizovaný, disciplinovaný a zodpovedný, doťahuje veci do konca, zvažuje riziká a hľadá riešenia problémov, má presvedčenie a zásady, zameraný na výsledky,

2. ovplyvňovacia – zavelí k akcii, energický, komunikatívny, súťaživý, sebaistý, túži po dokonalosti, spoločenský, má charizmu, inšpiruje a motivuje, chce byť uznávaný a rešpektovaný, presadí zmeny,

3. vzťahová – prispôsobivý, spája a stmeľuje ľudí, hľadá harmóniu medzi ľuďmi, empatický, pozitívny, buduje hlboké vzťahy, dokáže rozvíjať potenciál ľudí, má silnú intuíciu, stará sa o dobré vzťahy v kolektívoch,

4. strategická – analytický, systematický, chápe súvislosti, vizionár, zvedavý, intelektuál, rád sa učí, prichádza s novými nápadmi, tvorí stratégie a inovuje.

Každý z nás má rôzny pomer talentov v týchto oblastiach. Kým u niekoho jedna oblasť extrémne dominuje na úkor inej, u iného je to v rovnováhe všetkých oblastí.

Pre lepšie pochopenie talentov som na blogu napísal článok o mojich top 5 talentoch.

Každý človek má svoje dominantné talenty a pokiaľ ich dostatočne rozvinie a pretaví v silné stránky, bude v práci úspešnejší a v živote šťastnejší.

Viac ako 450 spomedzi 500 najväčších firiem sveta rozvíja talenty svojich ľudí. Vedia, že je to ich najväčšia konkurenčná výhoda a aj preto sú tam, kde sú.

Prečo svoje talenty nepoznáme a teda nejde nám život optimálne?

Školský systém nerozvíja TALENTY jednotlivca, ale zabíja jeho kreativitu

Dieťa sa prirodzene hrá s tým, na čo má vrodené talenty a tie hrou rozvíja. Jedno dieťa stavia stavebnicu, druhé číta obrázkovú knihu a tretie jazdí na bicykli. Podľa výskumu NASA až 98 % šesťročných detí pred nástupom do školy prejavuje vysokú mieru kreativity. S vekom však tento počet detí klesá a vo veku 25 rokov iba 2 % mladých ľudí prejavuje vysokú mieru kreativity!

Dôvodom je, že školský systém sa snaží naučiť všetky deti všetko a ešte rovnakým spôsobom. Zároveň sa sústredí na chyby – červenou zvýrazní a zlou známkou potrestá diktát a len málo pozornosti venuje jednotkám z matematiky. Pokiaľ tam sedí génius z matematiky, takmer nik si to nevšimne. Preto mnoho ľudí, ktorí sa zapísali do histórie ľudstva mali problémy v škole. Viac sa dočítaš v mojom článku.

J. A. Komenský povedal „škola hrou“, teda učenie skutočným zážitkom a nie teóriou, no málokto z nás to zažil.

Samozrejme naše deti chodia do školy, kde učia hrou a rozvíjajú kreativitu jednotlivca. Takéto školy sú však na Slovensku výnimkou, nie pravidlom. Na jednej IT konferencii sa pýtali zakladateľov Google, čomu najviac vďačia svojmu úspechu: „Waldorfskej materskej škole, pretože tá nám umožnila rozvíjať prirodzenú kreativitu“.

Príbeh o zajkovi ilustrujúci školský systém:  príde zajko domov po prvom dni zo školy pre zvieratká a s nadšením sa chváli sa mamke „Mali sme súťaž v skoku, bol som prvý a dostal som jednotku!“. Príde domov na druhý deň, menej nadšený a mamka sa ho pýta: „Čo bolo v škole?“. „Ále, mali sme súťaž v behu, bol som tretí a dostal som dvojku.“ Tretí deň príde domov so sklopenými ušami, zúfalý, mamka do neho pchá lieky na ukľudnenie, no až ráno zajko prehovorí: „Bola súťaž v plávaní a bol som posledný!“. Mamka: „Neplač, nabudúce to bude lepšie.“ Zajko: „No áno, ale pani učiteľka povedala, že keďže som bol posledný, odteraz budem už len plávať!“.

Žiaľ, významná väčšina zamestnaní funguje rovnakým princípom ako školstvo. Život 83% svetovej populácie dokonale ilustruje toto video:

Zaujal Ťa rozvoj talentov?

Kontakt

Telefón

0903 953 588

Email

miso.nagy@gmail.com

Michal.Nagy.Sebarozvoj

Novinky emailom

Zaujali Ťa tieto informácie? Zapíš sa do Newslettra!

Bol si úspešne prihlásený!