Veľa ľudí sa zaujíma o aktuálnu situáciu na akciových trhoch počas súčasných prepadov z dôvodu koronavírusu. A samozrejme čo počas nich robiť. Otázky najčastejšie smerujú k tomu, čo môžeme očakávať. Či už teraz je dostatočný pokles a treba investovať alebo čakať na ešte väčšie prepady a investovať neskôr.

Jeden renomovaný expert predloží veľmi rozumné argumenty, prečo je prehnaná panika a trhy sa za chvíľu vrátia. Druhý, rovnako renomovaný expert predloží rovnako rozumné argumenty, prečo prídu ešte väčšie poklesy. Mne žiaľ vešteckú guľu rozbili deti 🙂 a tak hovorím, že netreba špekulovať.

Emócie ľudí totiž ovplyvňujú akciové trhy oveľa viac, než skutočné fakty. Napríklad futbalový štadión pre 50 tisíc divákov je vybudovaný tak, aby sa cez únikové východy dokázal vyprázdniť do 10 minút. To je fakt. Ale iba za predpokladu, že by diváci jeden po druhom vychádzali ako po skončení zápasu. Keď však príde krízová situácia a vyhlásia bombu na štadióne, nastane panika a prevládnu emócie ľudí. Po 10 minútach bude von možno 10 tisíc divákov a ďalší sa von nedostanú ani po pol hodine, pretože sa diváci natlačia a ušliapu medzi sebou. Zablokujú tak únikové východy.

Analýza skutočných faktov teda nemá až taký veľký význam ako si myslíme. A ako sú a budú zmietané emócie ľudí sa veľmi ťažko odhaduje. Pri každej situácii je to inak, koronavírus sme tu tiež ešte nemali. Základom je ako vždy, investovať (teda nakupovať) v čase prepadov a vyberať investíciu (teda predávať) v čase nárastov. Veľmi podobne ako keď je jarný výpredaj zimného oblečenia, budeme ho nakupovať veľa a lacno. Pred sezónou je najdrahšie a môžeme ho predávať. Pri investovaní sa však „sezóny“ menia nečakane a nie podľa kalendára. Rozumný investor pozná dve sezóny:

  • keď trhy rastú a teší sa z nárastu hodnoty svojho účtu, príp. predáva, ak peniaze potrebuje na konkrétny účel
  • keď trhy padajú a teší sa z investičných príležitostí, kedy nakupuje (investuje)

Preto nie je vhodné držať svoju kôpku peňazí a špekulovať, či už je tá správna chvíľa a investovať alebo ešte počkať a investovať neskôr.

  • Kto bude čakať, môžu sa trhy vrátiť na pôvodnú hodnotu a príležitosť prepasie.
  • Kto zainvestuje teraz, môže prísť väčší pokles a bude sklamaný.
  • Najhoršie urobí ten, kto doterajšie investície vyberie – zrealizuje tak stratu úplne zbytočne.
  • Kto nemá peniaze navyše, nech sa celou témou vôbec nezaoberá a trvalý príkaz do pravidelnej investície tiež nech ponechá bez zmeny. Radšej nech si užíva vzácne chvíle s rodinou počas karantény.
  • Najlepším riešením je zvoliť si investičnú stratégiu a mienenú kôpku peňazí investovať postupne podľa princípu: čím väčší prepad, tým viac doinvestujem. Rovnako to platí pri pravidelnom investovaní: čím väčší prepad, tým vyšší trvalý príkaz zadám alebo rovnakú sumu budem investovať dvakrát či trikrát mesačne.

Prečo sa prepady na akciových trhoch VŽDY v histórii vrátili a vrátia sa aj teraz a aj pri budúcich prepadoch? Tá istota spočíva v rozložení rizika do rôznych krajín sveta a sektorov, o ktorom píšem v časti Najčastejšie chyby pri: INVESTOVANÍ nižšie ROZLOŽENIE RIZIKA.
Vysvetlím to na príklade časti investícií do firiem vyrábajúcich mobilné telefóny. Rozumný investor alebo fond rozložil investície do všetkých veľkých značiek ako Apple, Siemens, Huawei, Nokia… takým pomerom, akým zastupujú podiel na trhu. Aj veľkej firme ako Nokia sa stalo, že nezachytili trend prechodu z mobilov na smartfóny a tak jeho akcie šli extrémne rýchlo takmer k nule a už sa nikdy nevrátili na pôvodnú hodnotu. Špekulant investoval iba do Nokia (to sa týka aj zamestnancov, ktorí investujú iba do akcií svojho zamestnávateľa, lebo mu veria) a o svoje peniaze reálne prišiel. Ale čo sa stalo so zákazníkmi Nokia? Vrátili sa k pevnej linke alebo prestali telefonovať? Nie! Prešli ku konkurencii, každý ku inej. Výsledne síce Nokia padla, ale vďaka prílivu nových zákazníkov ostatné značky zaznamenali rast. Rozumný investor, ktorý investíciu rozdelil medzi viaceré veľké značky, pád Nokia výsledne nepocítil, pretože celkový počet zákazníkov i predávaných mobilov na trhu sa nezmenil.

Naopak, obrovskú pozornosť by som venoval dlhopisom, hoci ich ponúkajú známe a zvučné značky na Slovensku. Predávajú ich aj niektoré banky. Pokiaľ klient malinkú časť svojho majetku investuje do dlhopisov, je to v poriadku. Ale v praxi stretávam veľa manažérov, riaditeľov, inteligentných a vysokoškolsky vzdelaných, aj bonitných klientov, ktorí tam majú veľký obnos peňazí a riziku vôbec nerozumejú. Fixný ročný úrok z dlhopisu si zamieňajú za termínovaný vklad v banke. Rastúcou krízou sa ale riziko každého dlhopisu zvyšuje. Viď Najčastejšie chyby Slovákov pri: INVESTOVANÍ na konci FIXNÉ ÚROKY NESÚ OVEĽA VYŠŠIE RIZIKO, NEŽ SI MYSLÍTE!

Rada skúseného odborníka je teraz na nezaplatenie. Bez jeho rady je veľmi málo ľudí, ktorí z prepadov efektívne vyťažia. Som hrdý na našu profesiu. Všetci vidíme, ako naši klienti bohatnú rýchlejšie než ich priatelia, ktorí si myslia, že si poradia sami.

Novinky emailom

Zaujali Ťa tieto informácie? Zapíš sa do Newslettra!

Bol si úspešne prihlásený!